Kazanım
T.1.1.9. Sözlü yönergeleri uygular
T.1.2.3. Çerçevesi belli bir konu hakkında konuşur.
T.1.1.10. Dinleme stratejilerini kullanır.
T.1.2.4. Konuşma stratejilerini uygular.
T.1.3.13. Görsellerle ilgili soruları cevaplar.

Alt Kazanım(lar)

İlişkili Olduğu Ders(ler)
Görsel Sanatlar: Olumlu duygu ve durumların yazılacağı renkli kağıtların hazırlanması
Müzik: Paylaşılan çocuk şarkıları müzik dersinde dinletilebilir ya da videosu izletilebilir.
Hayat Bilgisi: HB.1.1.13. Okulda iletişim kurarken nezaket kurallarına uyar. Ve HB.1.1.16. Okulla ilgili olumlu duygu ve düşünceler geliştirir. Kazanımları ile örtüşmektedir.

İlişkili Olduğu Beceri(ler)
Bireyler arası etkili iletişim kurma becerisi
Sorunların üstesinden gelme becerisi
Duygu ve düşüncelerini sözel olarak ifade etme becerisi
Karar verme becerisi
Hedefe yönelik çalışma becerisi
Dinleme, anlama, değerlendirme becerisi

Amaç
Duyguların farkına varabilme.

Süre
40 dk. + 40 dk. +40 dk. 

Gerekli Malzeme(ler)
Hediye paketi, Renkli A4 kağıtlar, veli bilgilendirme yazısı (Ektedir.)

Gerekli Teknoloji/Araç-Gereç(ler)
Müzik çalan bir teknolojik araç (Akıllı tahta, PC, cep telefonu vb)

Beklenilen Hazır Bulunuşluk Durumu
1. sınıf okul olgunluğuna sahip olmalı

Kullanılan Yöntem ve Teknikler
Yaparak yaşayarak öğrenme, soru-cevap, tartışma

Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar
Hediyeleşmek için kura çekmeden önce kurallar söylenmelidir. Kurallara uymayan öğrencinin çalışmaya katılamayacağı vurgulanmalıdır. KURALLAR: Katılımın zorunlu olmadığı, kuradan kim çıkarsa çıksın olumsuz bir şey söylenmeyeceği, kuradan çıkan öğrenci isminin değiştirilemeyeceği, hediyenin söylenen gün mutlaka gelmesi gerektiği ve sürpriz olması açısından, o günden önce söylenmemesi ve verilmemesi gerektiği vurgulanmalıdır.
Çalışma zorunlu tutulmamalı, isteyen öğrenci ve veliler katılmalıdır.

Süreç/İşleniş
1. Öğretmen, elinde renkli bir hediye paketi ile sınıfa girerek öğrencilerin dikkatini çeker. Öğrencileri çember şeklinde dizer (minder varsa yere de oturabilirler.) Ortaya süslü hediye paketini koyar. “Sizce bu paketin içinde ne var? Paket nereden gelmiş olabilir? Nasıl gelmiştir? Kim göndermiş olabilir? Neden göndermiş olabilir? Kime göndermiş olabilir? Bunları düşünmenizi istiyorum.” diyerek hikâye kurgulamalarını ister. Öğrencilere beş dakika süre verir. Daha sonra her birinin gözünden hediye paketinin hikâyesini dinler.

2. “Paketi alan ne hissetmiş olabilir? Hediye almak bizim hoşumuza gider mi? Başka ne olduğunda kendimizi mutlu hissederiz? Mutluluk dışında başka hangi duyguları tanıyoruz?” Diyerek öğrencileri duygular üzerinde konuşturur. “Bir hafta özel bir çaba göstererek ‘Mutlu Sınıf’ olmaya ne dersiniz?” diyerek öğrencileri motive eder. “Öncelikle, bizi kötü hissettiren duygu, kelime ya da durumları bir kâğıda yazmanızı istiyorum.” diyerek öğrencilere vakit verir. Ve kağıda yazılanları geri dönüşüm kutusuna atmalarını ister.

3.  “Bu kutuda yazan duygu ve durumları bu hafta daha az kullanalım ne dersiniz? diyerek motive eder. “Şimdi sırada bizi mutlu eden duygu, durum ve kelimelere geldik. Bunları da renkli kağıtlara yazıp sınıfımızın her yerine asalım ki unutmayalım.” diyerek öğrencileri yönlendirir. (Mutlu ol, eğlen, coşkulu ol, sevin, gülümse, günaydın de, umutlu ol vb). Hatta sınıf kapısına da ‘Mutlu Sınıf’ yazısı asılabilir.

4. Öğretmen, hediye paketini açar ve içinde her bir öğrencinin isminin olduğu kura kağıtları vardır. Öğrencilere, “Her biriniz bir tane kağıt çekeceksiniz sınıftan hangi arkadaşınız gelmişse ona bu haftanın sonuna kadar bir hediye hazırlayacaksınız. Ailenizle de paylaşabilirsiniz, aileniz de bu konuda size yardımcı olabilir. Haftanın sonunda herkes hediyesini hazırladığı arkadaşına verecek ve tabi kendisi de bir hediye alacak.” diyerek öğrencileri yönlendirir. Bir haftanın sonunda sürpriz hediyeler sahiplerini bulur.


Farklılaştırma
Öğrencilere, “Bu hafta boyunca karşılaştığımız insanlara iltifatlar edebiliriz, nasıl olduklarını sorabiliriz. İnsanlara ilgilendiğimizi, değer verdiğimizi hissettirirsek onlar da, biz de çok mutlu olabiliriz” diyerek teşvik edilebilir.

Zenginleştirme
Evde mutlu bir hafta etkinliğini sürdürmeleri istenebilir. Bu noktada velilere küçük bir bilgilendirme notu yazılabilir.
Müzik dersinde aşağıda paylaşılan şarkılar dinletilebilir, istenirse çocuklar bu şarkıları öğrenebilirler. ‘Tebessüm’ adlı şarkıyı ailesi ile de dinleyebilirler.

Kaynaklar
Tebessüm adlı çocuk şarkısı (3:27dk)
https://www.youtube.com/watch?v=5ODL5kRjXN8

Mutlu Çocuk adlı çocuk şarkısı (2:30dk) sonunda reklam var kesilebilir. Ya da iptal edilebilir?
https://www.youtube.com/watch?v=rBeaeZkTPLg

Not: Youtube videosu olduğu için önceden indirmek gerekebilir.

Farklı Koşullar için Uyarlama
Hazırlanacak hediye, maddi olmak zorunda değildir. Bir davet ya da arkadaşı için hazırlanmış bir kart, resim vb de olabilir. Öğretmen sınıfın atmosferine göre yönlendirme yapmalıdır.

Tartışma Soruları
Hediyeleşme sürecinde kura kullanılmasının sebebi, sınıfta iletişimi çok iyi olmayan ya da ötelenen öğrencilerin kuradan çıkma ihtimali ve sadece çok iyi anlaşan öğrencileri değil bütün sınıfı kaynaştırmak hedeflendiği için.

Hediye paketi için tasarladıkları öyküler, öğrencinin beklentisi ile ilgili öğretmene bilgi verecektir. Gerekirse aile ile de paylaşılarak öğrencilerin daha mutlu hissetmeleri için bir ipucu da verebilir.

Ölçme-Değerlendirme Alternatifleri
Bir haftanın sonunda sizi mutsuz eden durum ve duyguları kullanmayarak neler hissettiniz? Nasıl bir hafta geçirdiniz? Bu hafta süresince sizi şaşırtan bir durum oldu mu, paylaşır mısınız? Önümüzdeki süreçte olumlu duyguları paylaşarak kendinizi daha mı iyi hissederiz? Diyerek öğrencilerin duygu ve düşünceleri alınır. Hangi durumlarda bu gibi duyguları hissediyorsunuz?

Not(lar)
Aileler bilgilendirme notu yazılabilir.

EK: