Kazanım

  • Okulla ilgili olumlu tutum geliştirir. (HB.1.1.16)

Alt Kazanım(lar)

  • Okul arkadaşları ile ilişkilerinde ilgili olumlu tutum geliştirir.
  • Okula gitmekten zevk alır.

İlişkili Olduğu Ders(ler)
Görsel Sanatlar: Ders ile ilgili hissettiklerini resmederler ve sergileyerek arkadaşlarıyla paylaşırlar.
Müzik: “Bir Dünya Bırakın” şarkısı eşliğinde dans ederler. (Farklı dillerde bir çocuk şarkısı da tercih edilebilir.)
Oyun ve Fiziki Etkinlikler: Öğrenciler, duygu veya düşüncesini ifade ederken vücudunu belli bir şekle sokarak heykel oyununu oynar ve derse ısınma etkinliği olarak dans eder.

İlişkili Olduğu Beceri(ler)
Duygu ve düşüncelerini sözlü olarak ifade etme, dinleme, anlama, değerlendirme


Amaç
Öğrencinin kendisini değerli hissetmesini sağlayarak okula karşı olumlu tutum geliştirebilmesini desteklemek


Süre
40 dk. + 40 dk. + 40 dk.
(Ders planı iki ya da üç ders saati içinde uygulanabilir. Öğretmen, resimleri anlatma ya da olumlu duygu aktarma bölümlerini ne kadar süreyle uygulamak isterse, ders saatini ona göre ayarlayabilir.)

Mekân
Okul bahçesi, sınıf, park ya da çok amaçlı salon.. Mekân hava şartlarına göre belirlenebilir.

Sınıf Mevcudu
15-35

Gerekli Malzeme(ler)
Plastik küçük top, pastel boyalar, resim kâğıtları

Gerekli Teknoloji/Araç-Gereç(ler)
Müzik çalan bir teknolojik araç (Akıllı tahta, PC, cep telefonu ve hoparlör vb.)
“Bir Dünya Bırakın” şarkısı veya seçilen farklı dilde bir şarkı

Beklenilen Hazır Bulunuşluk Durumu
1. sınıf okul olgunluğuna sahip olmak


Kullanılan Yöntem ve Teknikler
Anlatım, gösterip yaptırma

Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar
- Plan uygulanırken çok çekimser ve sessiz öğrenciler motive edilebilir.
- Öğretmen, topun en az bir kez bütün öğrencilere atılmış olmasına özen göstermelidir..

Ek Öneriler
Farklı gelişen ya da özel durumu olan öğrenci (engelli bireyler, farklı ülkelerden göç etmiş öğrenciler, Türkçe dilini bilmeyenler, çeşitli sağlık problemleri olanlar vb.) varsa ders planı bu öğrenciye göre şekillendirilmelidir. Örneğin, top atmak yerine kura çekmek, dans etmek yerine şarkıyı söylemek, konuşma problemi varsa sessiz pandomim çalışması ile duygularını ifade etmek tercih edilebilir.


Süreç/İşleniş
1. Öğretmen, “Bugün bahçede, güzel duygularımız’’ isimli bir ders işleyeceğiz ve dersin sonunda (elindeki boyaları göstererek) güzel bir resim yapacağız.” diyerek öğrencilerin dikkatini çeker.
2. Derse başlamadan önce müzik açılır ve herkesin en yakınındaki arkadaşı ile bir kez sağdan, bir kez soldan kol kola dönerek dans etmesi istenir.
3. Sonra da eş değiştirerek dansa devam etmeleri söylenir. Öğretmen de dans ederek oyuna dahil olur.
“Sınıfındaki bütün arkadaşlarınla dans etmiş olmalısın,” denilerek herkesin etkileşmesi sağlanmış olur. Böylece öğrencilerin derse pozitif başlayarak iyi duygularla yakınlaşmaları sağlanır.
4. Öğrencilerden bahçede halka olmaları istenir.
5. Top rastgele bir öğrenciye verilir. Topu tutan öğrenciye, “İstediğin bir arkadaşına, arkadaşının adını ve onunla ilgili güzel bir şey söyleyerek topu atmalısın” denilerek o arkadaşı hakkında olumlu bir düşüncesini ya da duygusunu paylaşması istenir. (Öğretmen bir örnek yaparak rol model olur; topu çocuklardan birinin ismini söyleyerek atar ve örneğin “çok hızlı koşuyorsun” ya da “güzel resim çiziyorsun” der.)
6. “Oyunumuzun kuralı, arkadaşımızla ilgili söyleyeceğimiz duygu ve düşüncelerimizin hep güzel olması, topu her defasında başka arkadaşımıza atmak ve topu yere düşürmemeye çalışmak,” denilerek olumsuzlukların önüne geçilir.

Farklılaştırma
- Tüm sınıfa kura çektirilip, öğrencilerin kurada çektiği arkadaşına karşı olumlu duygu ve düşüncelerini söylemesi istenebilir. Kuranın rastgele öğrencileri eşleştirmesi ile derse heyecan da katılmış olabilir.

Zenginleştirme
Duygu ve düşüncesini paylaşan öğrenci, cümlesini söylerken istediği bir şekle girer, cümlesi bittikten sonra da donar. Karşısındaki arkadaşı “Canım arkadaşım” parolasını söyleyene kadar heykel gibi kalır. Parolayı duyduktan sonra çözülür ve oyun ancak bundan sonra devam eder.

Faydalı Kaynaklar
Yaratıcı drama kitapları


Farklı Koşullar için Uyarlama
Hava şartlarının uygun olmadığı durumlarda bu plan sınıfta ya da çok amaçlı salonda da uygulanabilir.


Tartışma Soruları
- “Arkadaşından kendinle ilgili güzel bir şey duymak sana kendini nasıl hissettirdi?”
- “Arkadaşlarından güzel şeyler duymak mı, arkadaşlarına güzel şeyler söylemek mi sana kendini iyi hissettirdi?”
- “Arkadaşına onunla ilgili olumlu bir özelliğini söylerken zorlandın mı?”
- “Herkesin birbirinden farklı bir olumlu özelliği olabilir mi?”
- “Herkes hızlı koşabilir mi ya da güzel resim yapabilir mi?”

Ölçme-Değerlendirme Alternatifleri
“Arkadaşlarının senin hakkındaki güzel fikirlerini dinlediğinde neler hissettin? Bu dersimizle ilgili ortak bir resim yapalım,” denilerek uzun bir resim kâğıdı yere serilir. Boyalar çıkarılır ve bütün çocuklar beraber resim yaparlar. Resimlerini yaptıktan sonra “Bu resimde ne anlatmak istedin?”sorusuyla öğrencinin düşünceleri dinlenir. Yapılan resim okul ya da sınıf koridorunda sergilenebilir. Bu sayede görsel sanatlar dersi ile bağlantı kurulabilir. Hava güzelse resimlerini de okul bahçesinde yapabilirler.
Resim, toplu olarak değil, bireysel olarak da yapılabilir. Resimler tamamlandıktan sonra her bir resim için (kalabalıksa bazıları için) ‘‘Arkadaşınız, bu resmi çizerken ne düşünmüş olabilir? diye sorulur. Ardından resmi çizen öğrenciye kendi düşüncesi anlattırılır.

Not(lar)
Ders planında top, müzik, resim ve dans olduğundan öğrencilerin zevk alacakları düşünülmektedir.

Etkinlik Yazarının Uygulama Notları
Kendi sınıfımda uyguladığımda (4. sınıf 21 öğrenci ile), dersin sınıftaki bütün öğrencileri mutlu ettiğini, özellikle sınıfta çok popüler olmayan çocukların çok mutlu olduğunu gözlemledim. Dersin sonunda yaptıkları resimleri anlattırdım. Hepsi çok keyif aldıklarını söyledi. Öğrencilerimin cümlelerinden bazıları şunlardı: “Arkadaşımla yakınlaştığımı hissettim”, “Arkadaşlığım da bu filiz gibi büyüyor”. Derste sıkılan ya da ötelenen öğrenci olmadı.