Yurttaşlık Derneği ve Helsinki Citizens’ Assembly Vanadzor, Türkiye ve Ermenistan’daki eğitim sistemlerini karşılaştırmalı olarak ele alan kapsamlı bir analiz çalışmasını tamamladı. Avrupa Birliği İstikrar Aracı desteğiyle yürütülen Ermenistan-Türkiye Normalleşme Süreci Destek Programı kapsamında hayata geçirdiğimiz bu çalışma, her iki ülkedeki eğitim politikalarını ve uygulamalarını karşılaştırmalı bir perspektifle ele alarak, ortak noktaları ve farklılıkları ortaya koymayı hedefliyor.

Eğitimcilerin Katılımıyla Derinlemesine Bir Araştırma

Proje kapsamında, 2023 yılında Türkiye ve Ermenistan’da öğretmenlerden ve eğitim uzmanlarından oluşan iki çalışma grubu kuruldu. Çalışma grubu üyeleri, örgün eğitimin vatandaşlık kavramının inşasındaki rolünü anlamak amacıyla geniş çaplı bir araştırma yürüttü. Açık kaynaklardan elde edilen veriler ışığında, iki ülkedeki eğitim sistemlerinin temel yapıları, politikaları, müfredat içerikleri, öğretmen yetiştirme süreçleri ve vatandaşlık eğitimi yaklaşımları analiz edildi.

Bu süreçte, çevrimiçi ve yüz yüze toplantılar düzenlenerek, çalışma grupları arasında bilgi ve deneyim paylaşımı sağlandı. 2024 yılı boyunca gerçekleştirilen çevrimiçi toplantılarla ortak çalışmanın sürekliliği sağlanırken, Temmuz ayında Erivan’da ve Ekim ayında İstanbul’da düzenlenen yüz yüze toplantılarla kapsamlı tartışmalar yapılırken karşılıklı güven ve işbirliği pekiştirildi.

Eğitim Sistemlerinin Karşılaştırmalı Haritası Yayında

Çalışmanın en önemli çıktılarından biri, "Türkiye ve Ermenistan'da Eğitim Sistemleri: Karşılaştırmalı Bir Analiz" başlıklı rapor oldu. Bu rapor, eğitim sistemlerinin hukuki dayanaklarından müfredat içeriklerine, öğretmenlik mesleğinin yapısından kapsayıcı eğitim politikalarına kadar birçok konuyu detaylı bir şekilde ele alıyor. Eğitimin, "milli kimlik" inşasında nasıl bir rol oynadığına işaret eden bu çalışma, Aralık 2024 itibarıyla güncel durumu yansıtmaktadır. Nihai olarak, eğitimin ve öğretmenlerin toplumlar arası güvenin tesisinde etkili aktörler olabileceğini ortaya koymayı ve bu doğrultuda yürütülen çalışmalara bilgi malzemesi sağlamayı amaçlamaktadır.

Eğitim, Barışçıl Bir Geleceği Şekillendirme Gücüne Sahip

Bu çalışma, eğitimin yalnızca bireylere akademik bilgi kazandıran bir alan değil, aynı zamanda toplumların kimlik ve değerlerini şekillendiren güçlü bir araç olduğunu bir kez daha ortaya koydu. Türkiye ve Ermenistan'da eğitim sistemlerinin barış odaklı ve kapsayıcı bir yaklaşımla nasıl yeniden yapılandırılabileceğini tartışmak, hem eğitimciler ve sivil toplum hareketi hem de politika yapıcılar için önemli bir fırsat sunabilir. Yurttaşlık Derneği olarak, bu araştırmanın eğitim alanında çalışan herkese yeni bakış açıları sunmasını ve Türkiye ile Ermenistan arasında sürdürülebilir diyalog ve işbirliğinin gelişmesine katkıda bulunmasını umuyoruz.