Kazanım
T.1.1.8. Dinlediklerine/izlediklerine yönelik sorulara cevap verir.
T.1.1.9. Sözlü yönergeleri uygular.
T.1.2.3. Çerçevesi belirli bir konu hakkında konuşur.

Alt Kazanım(lar)
-

İlişkili Olduğu Ders(ler)
Hayat Bilgisi:
HB.1.6.4. Doğayı ve çevresini temiz tutma konusunda duyarlı olur.
HB.1.6.5. Geri dönüşümü yapılabilecek maddeleri ayırt eder.

İlişkili Olduğu Beceri(ler)
Hedefe yönelik çalışma becerisi, etkin takım çalışması becerisi, işbirliğine dayalı çalışma, duygu ve düşüncelerini sözel olarak ifade etme becerisi, dinleme, anlama, değerlendirme becerisi

Amaç
Günlük hayatta kullandığı malzemelerin çevre kirliliğine etkisini fark etme ve çevre kirliliğini önlemeye dair stratejiler oluşturma

Süre
40 dk. + 40 dk.

Gerekli Malzeme(ler)
Öğrenci sayısı kadar A4 kağıdı ve boya kalemleri

Gerekli Teknoloji/Araç-Gereç(ler)
Akıllı tahta veya projeksiyon ve bilgisayar

Beklenilen Hazır Bulunuşluk Durumu
1. sınıf okul olgunluğuna sahip olmalı.

Kullanılan Yöntem ve Teknikler
Doğaçlama, soru-cevap,

Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar
Uygulama sırasında öğrencinin kendini, arkadaşını ve mekanı korumasının önemi açıklanabilir.
Denize girmekle ilgili olumsuz yaşantısı olan veya yüzme bişmeyen veya hiç denize gitmemiş öğrenciler katılmak istemeyebilir. Zorlanmamalı. İstedikleri zaman sürece dahil olabilecekleri söylenebilir.

Süreç/İşleniş
1 Öğretmen sınıfa ‘Bu gün de hava ne kadar değişik (duruma göre soğuk, sıcak, kapalı, sıkıcı vb. denebilir). Keşke şimdi denizde olsaydık da yüzseydik. Aaaa neden olmasın. Hadi gelin sahildeki kumlarda koşarak cup denize atlayalım.’ der ve öğrencileri tahtanın önündeki boşluğa davet eder. ‘Şimdi kumda yürüyoruz. Ama kumlar biraz sıcak sanki. Eyvah ben yanıyorum. Ayaklarım yandı, çok sıcak. Koş, koş, koş. Atla denize. (Hep birlikte yüzer gibi yaparlar.) Ama ben çok iyi yüzme bilmiyorum. Benim gibi bilmeyen var mı? Bilenler bize biraz yardım edebilir mi? Biraz ileri doğru açılalım. Neler görüyorsunuz denizin içinde? Sorusu sorulur. (Öğrencilerin söyledikleri kurgu içinde tekrar edilir, görmüş gibi yapılır.)

2. Bir süre sonra ‘Benim gördüğümü siz de görüyor musunuz? Eyvahhhhhh galiba köpek balığı geliyor. Dönüyoruz. Karaya doğru. Hızlı yüzün, daha hızlı. Oh sonunda karaya çıkabildik. Kurtulduk.’ der ve öğrencilerle birlikte kurguyu uygular.

3. Herkes yerine oturduğunda çantasından renkli bir (ya da sıradan bir market/okulun yakınlarındaki marketten alınmış bir poşet) poşet çıkarır ve görünür bir şekilde öğretmen masasına bırakır. ‘Çocuklar biz az önce denizde yüzdük, birbirimizle yüzme konusunda yardımlaştık, denizde yaşayan canlılardan bahsettik hatta köpek balığından kaçarken hem korktuk hem eğlendik. Geçen gün bir gazetede okudum. Biliyor musunuz, Amerikalı bir kaşif (Victor Vescova) Dünya’nın en derin yerine yani Pasifik Okyanusundaki Mariana Çukuruna dalmış. Bu okyanusun derinliklerinde ne görmüştür, nelerle karşılaşmıştır sizce? Okyanusta neler vardır sizce? Öğretmen tahtanın ortasına ‘okyanus’ yazar/sembolle çizer. Etrafından oklar çıkararak öğrencilerin söylediklerini yazar/çizer. (öğrencilerden balık, köpek balığı, yengeç, yunus, yosun, kum, çöp, plastik şişe vb cevaplar gelebilir. Gelen cevapların hepsi alınır. Doğru ya da yanlış yorumu yapılmaz.) Okyanusun çok büyük olduğu ve pek çok farklı canlının yaşadığı bir yer olduğu, araştırmacının bütün bunları görmüş olabileceği açıklanır.

4. Öğretmen en son masanın üzerindeki poşeti eline alır ve kaşifin dünyanın en derin yerinde poşet gördüğünü, poşetlerin, plastik şişelerin doğada 1000 yılda çözündüğünü (doğaya karıştığını) söyler. Kullandığımız bazı malzemelerin doğaya zarar verdiği ve doğanın dengesini bozduğu açıklanır. Videoyu izletir. Günlük hayatta çok kullandıkları plastik malzemeler ve bu plastik eşyaları, malzemeleri nerelerde kullandıkları hakkında konuşulur.

5. Öğrencilere A4 kağıdı dağıtır. Öğrencilerden kağıdı dikey tutmalarını, üst kısmına poşeti kullandıkları yerleri, poşetin/plastik eşyaların kullanım şekillerini alt kısma ise o yerlerde poşet/plastik eşyaların yerine kullanabilecekleri farklı bir eşya çizmelerini, daha önce olmayan bir şey de tasarlayabileceklerini açıklar.

Farklılaştırma
Geri dönüşüm sembolü, bu sembolü nerelerde/ nelerin üzerinde gördükleri üzerine çalışılabilir.
Doğaya karışan / karışamayan atıklar hakkında çalışma yapılabilir.
Atıkları ayrıştırmakla ilgili (kağıt, cam, metal, pil vb.) çalışma yapılabilir.

Zenginleştirme


Kaynaklar
Kitap Önerisi:
1) ‘Ev Canavarları-2’ (İletişim Yayıncılık)

Farklı Koşullar için Uyarlama


Tartışma Soruları
Geri Dönüşüm ne demek?
Greta Thunber’i duyup duydunuz mu?
Ne yaptığı ve neden yaptığı biliyor musunuz?
Ölçme-Değerlendirme Alternatifleri
Plastikler hangi malzemeden yapılır?
Doğaya karışabilen atıklar nelerdir?
Atıklar doğaya karışmadığında neler olur?
Çevre kirliliği nedir?
Çevre kirliliğini önlemeye yönelik çözümler veya sizin önerileriniz nelerdir?

Not(lar)

EK:
https://www.cnnturk.com/video/dunya/dunyanin-en-derin-noktasinda-kasifi-sasirtan-manzara
https://www.artigercek.com/haberler/dunyanin-en-derin-noktasina-inis
https://www.youtube.com/watch?v=c4-9gPlZcPg