Kazanım
T.1.1.9. Sözlü yönergeleri uygular
T.1.2.3. Çerçevesi belli bir konu hakkında konuşur.
T.1.2.2. Hazırlıksız konuşma yapar.
T.1.2.4. Konuşma stratejilerini uygular.
T.1.1.10. Dinleme stratejilerini uygular.

Alt Kazanım(lar)
-

İlişkili Olduğu Ders(ler)
Görsel Sanatlar: Maket yapımı

İlişkili Olduğu Beceri(ler)
Duygu ve düşüncelerini sözsüz olarak ifade etme becerisi
Dinleme, anlama, değerlendirme becerisi
Kendine güven duyma becerisi
Hedefe yönelik çalışma becerisi
Etkin takım çalışması becerisi

Amaç
Teknolojinin avantaj ve dezavantajlarını kavrayabilme. Teknoloji ile ilgili yeni fikirler ortaya koyabilme.

Süre
40 dk. + 40 dk. + 40 dk.

Gerekli Malzeme(ler)
Sınıf mevcudu kadar not kağıdı
Maket yapımı için karton, yapıştırıcı, renkli kalem vb

Gerekli Teknoloji/Araç-Gereç(ler)
-

Beklenilen Hazır Bulunuşluk Durumu
1. Sınıf okul olgunluğuna sahip olmalı

Kullanılan Yöntem ve Teknikler
Soru-cevap, rol oynama, tartışma, beyin fırtınası
Yaparak yaşayarak öğrenme

Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar
Yurtta yaşayan öğrencilerin olması durumunda ‘Evde 30 Dakika Teknolojiden Uzak’ çalışmasında evde kelimesi çıkartılabilir.Ev çalışması zorunlu tutulmamalı, isteyen öğrenci ve veliler katılmalıdır.

Süreç/İşleniş
1. Isınma çalışması olarak; öğrenciler ayağa kalkarlar ve “Bir eşyayı farklı şekillerde nasıl kullanırız? Bunu konuşmadan sadece canlandırarak anlatmaya çalışalım.” denilerek ilk öğretmenden başlayarak etkinlik sürdürülür. (Örneğin, projeksiyon kumandası; mikrofon olabilir, tarak olabilir, kolye olabilir, cep telefonu olabilir vb)

2. DÖğretmen, öğrencilere küçük not kâğıtları dağıtır ve üzerine bir tane hayatımızı kolaylaştıran alet ve makinelerden yazmalarını ister. Sonra kâğıtları toplar. Öğrencilere, “Şimdi tek tek tahtaya kalkmanızı ve elimdeki kağıtlardan rastgele bir tanesini almanızı ve kağıtta yazan alet olmanızı istiyorum. Alet ya da makinenin adını vermeden ve konuşmadan bize kendinizi anlatacaksınız. (Ne için kullanılırsınız? Nerede kullanılırsınız? Nasıl kullanılırsınız? vb. anlatacaksınız ve bizde hangi alet yada makine olduğunuzu bulmaya çalışacağız.” diyerek yönlendirir.

3. İki alet ya da makine karşılıklı konuşma yapabilir. Kendilerini ve aralarındaki farkları konuşarak dinleyenlere aktarabilirler.

4. Robotlar ile ilgili neler düşündükleri sorulur. “Sizce bir gün bütün işleri robotlar yapabilirler mi? Öyle olursa insanlar işsiz mi kalırlar yoksa kendilerini daha fazla geliştirecek başka alanlar bulurlar mı?” diyerek farklı bir tartışma ortamı yaratılabilir.

5. “Peki sizce başka ne olsaydı hayatımız daha da kolaylaşırdı? Bir mucit olsaydınız neleri icat etmek isterdiniz?” Diye sorarak çocuklardan gelen fikirleri tahtaya yazar. Sınıfta mülteci ya da engelli bireyler varsa özellikle onların yaşadıkları sıkıntılar konuşulur ve bu sıkıntılar göz önünde bulundurularak hayatlarını kolaylaştıracak icatlar düşünmeleri yönünde teşvik edilebilir.

Ev çalışması: Yapmak istedikleri icatlarının bir maketini yapıp açıklama kartı yazabilirler. Daha sonra da ‘Teknoloji Fuarı’ adı altında koridorda okula sergi açılabilir. Serginin açılışında bütün öğrenciler icatlarının başında olur ve sergiyi gezmeye gelenlere açıklamalarda bulunabilirler. Sergi açılışına aileler de davet edilebilir.

Farklılaştırma
Maket yapımı için aile desteği sağlanamazsa öğrenciler derste “İcadım Uygulama Kartı” hazırlayabilirler. Ve sınıfta sunabilirler.

Zenginleştirme
Evde 30 Dakika Teknolojiden Uzak: Teknolojinin avantajlarının yanı sıra dezavantajları konuşulur ve evde aileleri ile birlikte teknolojiden uzak saati belirlemelerini ve 30 dakika sohbet ve paylaşım için vakit ayırmaları söylenir. (Zorunlu olmadığı tavsiye niteliğinde olduğu vurgulanmalıdır.)

Kaynaklar
Kitap Önerisi:
‘Mucit Kafadarlar’ eğitim seti. Çalışkan Yayınları

Farklı Koşullar için Uyarlama
-

Tartışma Soruları
-


Ölçme-Değerlendirme Alternatifleri
Sınıfta sunulan fikir ve olabilecek icatlardan en çok ilginizi çeken hangisiydi?

Teknolojinin artması insanlar arasındaki iletişimi azaltır mı sizce?

Not(lar)
-

EK: